Winkelen op afspraak: zo pak je dat aan

29-Mar-2021    


De winkeldeur mag voorzichtig verder open. Onder strikte voorwaarden zijn klanten welkom. Sinds 16 maart 2021 mogen winkels vanaf 50 vierkante meter 1 klant op afspraak ontvangen per 25 vierkante meter vloeroppervlak, met een maximum van 50 klanten.

Winkels zijn open voor ‘click & collect’ en winkelen op afspraak is mogelijk. Klanten mogen winkelen als ze van tevoren een afspraak maken en jij je als winkelier aan de voorwaarden houdt. De regels voor winkelen op afspraak gelden voor alle niet-essentiële winkels, van meubelboulevards en autoshowrooms tot winkels in de winkelstraten.

Voorwaarden
Om je klanten winkelen op afspraak te kunnen bieden, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
Werken met tijdslots: klanten reserveren telefonisch of online een tijdslot, minimaal 4 uur van tevoren. Dit tijdslot duurt minimaal 10 minuten. Uiteraard ben je als winkelier vrij om langere tijdslots aan te bieden. Stuur je klanten een bevestiging van de afspraak met daarin praktische informatie voor een soepel winkelbezoek.
Maximumaantal klanten: je mag maximaal 1 klant per 25 vierkante meter vloeroppervlak op afspraak in de winkel hebben als je winkel groter is dan 50 vierkante meter. Per etage mogen er in ieder geval 2 personen worden ontvangen, ongeacht de grootte van de winkel. Kinderen tot 12 jaar worden niet geteld als klant.
Veilig en vlot winkelen: als winkelier ben je verantwoordelijk voor het naleven van de corona-maatregelen. Dat betekent dat iedereen klachtenvrij is, 1,5 meter afstand houdt en een mondkapje draagt. Betalingen verlopen zoveel mogelijk contactloos.

Afspraak inplannen
Klanten mogen alleen op afspraak naar binnen. Van Rheden vertelt hierover: “Voor de lockdown plaatsten we via social media berichtjes waarin we private shoppen onder de aandacht brachten. Vervolgens kregen we whatsappberichtjes, telefoontjes en reacties via social media van klanten die een afspraak wilden inplannen. Die aanpak beviel goed. Nu bekijk ik de mogelijkheid voor een agenda op onze website zodat klanten zelf online een afspraak kunnen maken. Als de agenda klaar is plaats ik op onze etalageruit een QR-code met een link naar de online agenda.”

Online zichtbaar
Van Rheden focuste zich de afgelopen maanden op online zichtbaarheid. “Ik geloof dat klanten niet zomaar komen private shoppen. Ze moeten geprikkeld raken. Mede daarom zijn we actiever geworden op social media. Hoewel de winkel gesloten is ben ik iedere dag aanwezig om pakketjes te versturen. Ondertussen maak ik continue foto’s en video’s. Klanten kwamen tijdens private shopping afspraken regelmatig met foto’s van onze Instagram naar de winkel om te laten zien welke items ze leuk vonden. De online inspanningen hebben voor nieuwe klanten gezorgd. Ik hoop dat deze klanten ook na corona bij ons blijven bestellen.”

Lees het volledige artikel op de KVK site (bron)

VINKLE wij ontwikkelen virtuele ervaringen o.b.v. uw eigen winkel. VINKLE maakt o.b.v. uw eigen winkel een virtuele shop waarbij de bezoekers zich kunnen laten inspireren en informeren over uw producten en/of diensten. Het maken  van een afspraak is een standaard optie in de online vertalingen van uw fysieke winkel. Bij vragen, neem dan contact met ons op of vraag het in de chat.

 

 

  /